Försökspatienter sökes till KI

Det här är inte aktuellt längre 2017.

Hälsning från Karolinska:

Nu är vi igång med melanocytodling och hoppas få till en bra slutkläm för vitiligodelen av manuskriptet vi jobbar på – och som blivit tusen gånger bättre tack vare er medverkan.
Vi undersöker hur hudens immunceller attackerar pigmentcellerna i vitiligo. Med de patientprov vi fått med hjälp av vitiligoförbundet har vi kunnat identifiera en cell-typ som effektivt kan döda andra celler. Som ett sista steg i bevisföringen att dessa celler medverkar i sjukdomsutveckling behöver vi visa att dessa celler dödar just pigmentceller och därmed leder till vitiligofläckar. Vi söker därför försökspatienter som kan tänka sig att komma för provtagning två till tre gånger, första gången för ett blodprov och hudprov och vid uppföljande tillfällen hudbiopsier. Vi får inte betala deltagare i vår forskning men deltagarna i våra studier får två biobiljetter som tack.

Om ni kan tänka er att delta i Stockholm, hör av er till: irene.gallais.serezal@ki.se tel 0728356156 eller liv.eidsmo@ki.se 0768125004.

Vi kommer på Vitiligodagen 7:e maj och berättar om våra resultat.