Är det skadligt att göra en tatuering på en redan vit fläck?

Välkommen till Svenska Vitiligoförbundet Forum Frågor och svar Är det skadligt att göra en tatuering på en redan vit fläck?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Albin 2 år, 8 månader sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

admin Maria
    Moderator

Maria V skrev:
    Har läst allt jag kommer över om huruvida det ökar risken för att fläckarna sprider sig eller ej, om man gör en tatuering. Är det ngn som vet eller har erfarenhet eller vet var man kan vända sig för att få trovärdiga svar. Väntar på att få besöka min husläkare men har inte så stora förhoppningar om att få ngt svar. Är det skadligt att göra en tatuering på en redan vit fläck? Om man gör den på oskadad hud, kan då detta starta en blekningsprocess? Ngn som vet???

[Maria V]

Cecilia
    Deltagare

Jag gjorde en tatuering för 2 år sen och strax efteråt ökade vitiligon kraftigt. Även tatueringsområdet blev drabbat. Hade ingenting på armen innan. Så nu sitter jag med en ”defekt” tatuering och hatar min vitiligo ännu mer än innan. Jag personligen rekommenderar därför inte tatueringar för att dölja vitiligon.

Albin
    Deltagare

Gjorde tatuering för 5 år sedan och sedan fortsatt varje år, har över halva armen och även in på bröstet. Jag har inte märkt någon spridning alls och det har inte gjort något att man tatuerat på vitiligon. Inte för mig, läser tyvärr däremot att Cecilia fick en ökning av vitiligon så jag antar att man även där är olika. Jobbiga sjukdom. tatuering är som ett sår, man nålar in färg under huden och kanske har vissa större benägenhet att få vitiligo genom att man skadar huden, vilket man ju gör med en tatuering.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.