Har haft vitiligo i snart 3 år, jag är 26 och älskar surfa/springa ute

Välkommen till Svenska Vitiligoförbundet Forum Min historia Har haft vitiligo i snart 3 år, jag är 26 och älskar surfa/springa ute

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Sassysantina 1 år, 7 månader sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

california_surf
    Deltagare

Hej!

Mitt namn är Kristina och jag är 26 år. Jag bor i Uppsala.
    Jag har haft vitiligo i snart 3 år, 2 av dessa år har jag haft vitiligo utan att jag visste om det.

Det började som sagt för 3 år sen. Jag minns fortfarande dagen när jag för första gången har lagt märke till en vit fläck precis under min högra armhålan. Den dagen har jag varit ute och sprungit och när jag kom hem så såg jag en vit fläck och tänkte att solkrämen som jag smörjde mig med ett par timmar tidigare måste ha varit dålig.Så när jag kom hem så slängde jag solkrämen, köpte en ny och två dagar senare gav jag mig ut på en löprunda… Sedan dess har jag inte tänkt mera på den fläcken….

Två år har gått och jag har fått mera fläckar på händerna på fingrarna på vänstra handen ,två ljusa fläckar runt ögonen och under min vänstra armhålan. Av ren nyfikenhet började jag googla detta och då stod det tydligt att det är vitiligo det handlar om. Då bokade jag direkt tid på vårdcentralen. Läkare som jag fick träffa berättade för mig att det är vitiligo( vilket jag redan visste) och att det inte finns någon behandling mot vitiligo( haha, det visste jag också tack vare google)…Så m.a.o det besöket var helt värdelöst…

En fråga som många personer här på forum säkert har är” hur döljer man sina fläckar” och ” om vitiligo stör en i sitt vanliga liv”…

Mina fläckar är inte så stora men synliga… Jag lever med förhoppning om att de inte kommer att sprida sig eller bli större…

Idag har jag varit och vindsurfat, jag hade på mig solskydd med solfaktor 50 och våtdräkt med korta armar. Jag vindsurfade med solbrilllor på. Trots solskydd 50 blev jag solbränd(inte bra!) och mina fläckar har blivit vitare( inte bra!!).. Så nu måste jag byta taktik. Jag kommer troligtvis att använda handskar när jag surfar eller springer, ha solbrillor på hela tiden, fortsätta smörja mig med solfaktor 50 och försöka inte trilla i vattnet så att solkrämen sitter kvar haha 😀

Vad ska man annars göra?
    Skulle vara kul att få höra från er som är aktiva, som gillar att träna ute…Jag kan tyvärr inte gömma mig hemma, jag måste få kunna träna och leva aktivt…Och jag vet att jag kommer att hitta ett sätt att gömma mina fläckar från solen, jag måste hitta någon bra rutin… Jag uppskattar alla möjliga tips.

Med vänlig hälsning
    Kristina Borodina,surfare och löpare

toba
    Deltagare

Hej jag skulle fråga är din vita fläck kvar el inte snälla hjälp
    Mig jag har den nästa fyra år efter när jag fick barn jag blir
    Så har på ryggen o magen jag är jätte skäms o ta på mig klänger o ljna för att de
    Sins på mig jätte mycke

Sassysantina
    Deltagare

Hej!
    Jag är en tjej som reser ”mycket”. Var i Thailand i en månad förra året å har vart i thailand kambidja å vietnam i 6 veckor nyss.
    Jag kör på solskydd 50 när ja e i solen å sen är ja i skugga mellan 12 å 15 typ.
    solskydd som e på 50 å till för barn e supertåliga i vatten. Men de kan va smart å ha handskar då man använder händern hela tiden å solskyddet åker av mer.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.