hyperpigmentering

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Lotta 2 år, 11 månader sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Lotta
    Deltagare

Hej!

Hur ser era fläckar ut? Jag har lite olika utseende på mina. Vissa är vita med den ordinarie hudtonen i kanterna medan andra också kan ha väldigt mycket pigment i kanterna. Har också fläckar som är som prickar. Är det fler som har denna blandning? Undrar om det har någon betydelse för möjligheten att få tillbaka pigment om det är hyperpigmenterat eller inte.

Hälsningar
    Lotta

leicla
    Deltagare

Hej Lotta

Jag har vanlig hudton runt om, mina stora områden, om man nu kan säga det, är samtliga fingrar från
    fingerleder och framåt, min högra hand -ovanpå en s.k ö. Har faktiskt haft vänster också, men pigmenten har kommit tillbaka faktiskt. Har även i armhålor och könsorgan,men det har ju ingen betydelse.. men sen kommer mitt stora problem, ansiktet., huvudet,.som kommit senaste åren,
    med en blandning. Har varit hos läkare idag,och skall remiteras till hudklinik, eftersom läkaren
    ej fick skriva ut tillltänkt salva. Kan nämna att ansikte-huvud startade 2011 o 2012, när jag var i Thailand
    på semester 2ggr.Tror inte mycket sol är lämpligt, som många säger.
    Kan nämna att vid operationsärr jag har på benen får man ej pigment tillbaka, men det är ju småsaker.

Hälsningar
    Leif

Berätta gärna om dina problem med pigmentförändringar.

Lotta
    Deltagare

Hej Leif!

Jag har en del hyperpigmentering runt fläckarna men har också vanlig hudton. De fläckar där det är hyperpigmenterat ser väldigt smutsigt ut. Har fått lite pigment tillbaka när jag solat på hudklinik men det försvann igen. Ska tillbaka dit nu i oktober. Har även fått pigment av vanliga solen men det verkar bara vara vissa fläckar som reagerar. I början av min vitiligo fick jag bland annat en fläck på ena armbågen men den fick pigment tillbaka av sig själv redan i början. Nu för ett tag sedan såg jag att en av fläckarna i en av armhålorna har gått tillbaka. Skulle nog säga att man får anse att den fläcken är borta (även om man ser färgskiftningen svagt). Men det kommer nya hela tiden på andra ställen.

Jag äter Gingko Biloba och D-vitaminer men vet inte om det påverkar. Det sägs att Gingko biloba är bra men vet inte om det är tänkt att man ska använda det utvärtes. Men man måste ju försöka göra något. Tyvärr har Läkemedelsverket stämplat Gingko Biloba som läkemedel vilket gör att hälsokosten inte får sälja det längre.

Hälsningar
    Lotta

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.