Kortisonkrämer

Detta ämne innehåller 3 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  Sanna 12 månader sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Li
    Deltagare

Hej!

Jag fick min vitiligo diagnosticerad för drygt en månad sedan. Hade tyvärr haft den nästan ett år pga tidigare feldiagnosticering. Hur som haver, jag har fått kortisonkrämer att smörja med morgon och kväll, fem dagar i veckan.

Med det här eviga smörjandet tycker jag att tankarna på vitiligon får ta lite väl stor plats. Undrar om krämerna har hjälpt någon? Hittar inget som tyder på att det är framgångsrikt.

Jobbar hellre på att gilla läget än att kämpa med något som kanske inte ens fungerar.

Erfarenheter av kortison som behandlingsform, någon? : )

Ha det bra! /Li

mahts
    Deltagare

Hej
    Vet inte vilken kortison du pratar om, men själv har jag smort mig året runt i 12-14 år med protopic i ansiktet. Gör alltså inget uppehåll över sommaren, men undviker att sitta för länge mot solen. Och det har hjälpt mig mycket. Kan alltså hålla skiten i schack med protopic i ansiktet. Otroligt skönt att slippa brun utan sol där.

Har för länge sedan sluta att smörja kroppen då det inte fungerat där, har med andra ord gett upp. Har haft vitiligo i 45 år och insett att det är lönlöst att försöka få bort fläckarna på kroppen. Allt eftersom jag blivit äldre så har det accelererat något otroligt mycket.

Men hoppas såklart det ska komma något som fungerar bra till slut.

PJ
    Deltagare

Hej!

Jag har fått delvis goda resultat av Protopic efter 2 månaders användning.
    Den ena fläcken har jag slutat smörja helt då den inte syns längre.
    Hur brukar det fortskrida. Kommer fläcken tillbaka efter en tid så att man får börja smörja igen.
    Hur länge kan man räkna med att slippa smörja om man har blivit av med en fläck?
    Kan återpigmenteringen vara bestående i vissa fall?

Sanna
    Deltagare

Jag började behandla med Protopic på halsen och nyckelbenen i april och sakta men säkert började fläckarna fyllas igen av nytt pigment. Mycket lyckat resultat!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.