Nya pigment efter solande

Välkommen till Svenska Vitiligoförbundet Forum Allmänt Nya pigment efter solande

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  mikebrownsound 5 månader, 2 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Psamathe
    Deltagare

Hej där!

Jag har haft vitiligo sedan tidiga tonåren. Är nu 38 och kan berätta att jag ännu inte varit hos läkaren. Under de här 25 åren har fläckarna spridit sig och de täcker nu merparten av min kropp. Eftersom jag under denna tid ganska aktivt har undvikit solen har jag inte behövt lida så mycket, annat än för det faktum att jag är blek året runt.

Nu under sommaren har jag dock fått tillbaka en hel del pigment på armar och nacke. Det ser ut som att jag blivit fräknig på dessa platser helt enkelt. Detta har givit mig mersmak till att sola. Men nu är vintern snart här, så det går ju inte. Men kan jag gå till ett solarium och sola, eller är det för riskabelt? Borde jag istället köpa en UVB-lampa, typ en Dermalight 80, som har rekommenderats här på hemsidan?

Jag har som sagt inte varit hos läkaren, och jag tänker att det är onödigt att gå dit eftersom en läkare väl endast kan bekräfta sjukdomen och typ råda mig att prova på UVB-behandling.

Tacksam för svar.

• Detta ämne redigerades 10 månader, 2 veckor sedan av  Psamathe.
    • Detta ämne redigerades 10 månader, 2 veckor sedan av  Psamathe.

mikebrownsound
    Deltagare

Hej! Så som jag har lärt mig ska det absolut inte vara några problem att sola. Men du ska absolut ha en bra faktor på dig då risken att bli solbränd är mycket högre. Det ända som egentligen kan ske är att du får större kontraster emellan de som är pigmenterat och inte pigmenterat. Det är ju melaninet som inte finns kvar eller ”de är inte aktivt ) så du har inget inbyggt solskydd som på de delar där du har pigment.

Men en 30 faktor eller mer så ska det absolut inte vara något problem, Sol ska ju ha en viktig roll för D vitaminen och utan att svara för alla och vad som är placebo effekt eller inte så ska ju D vitamin ha en viktig roll i ditt immunförsvar din hälsa överlag så du ska ju absolut inte undvika solen. Jag haren blogg du kan läsa lite om du vill på med information https://hopeforvitiligoabroad.wordpress.com/2017/03/08/what-cause-vitiligo-possible-future-treatment/

MVH MBS.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.