Vi fortsätter vårt stora mål att växa som förbund

Förbundet behövs för att få fram stöd till forskning och lobbyverksamhet. Vitiligo är en mycket komplex sjukdom och just nu arberar forskarna med att leta efter ”vitiligons fingeravtryck”.  För att komma framåt i forskningen krävs pengar. Staten ger inga anslag.

Mitt i Stockholms hjärta, i Gamla Stan, möttes vi för att uppmärksamma vitiligodagen 2011. Under dagen fanns bl.a möjlighet att lyssna på och ställa frågor till vitiligoforskaren dr Mats J Olsson, lyssna på en föreläsning om immunologi av professor Ola Winqvist, testa/köpa produkter, lyssna på skönsång av Peter Jezewski fd. Boppers, vinna priser från en mängd företag, fika samt inte minst umgås med likasinnade. Angelica Kroon berättade inspirerat och modigt om sitt skolprojekt ” Man har vitiligo, man är inte vitiligo”. Dr Mats J Olsson visade också en för Sverige helt ny typ av UVB-behandling mot vitiligo.  Årsmötet beslutade att satsa på en ny hemsida som nu är klar. En lyckad dag som vi nu planerar att göra om i vår. Förbundet finns nu även på facebook – ” Svenska vitiligoförbundet” som sida och ”Vitiligoförbundet” som grupp. Gå gärna med om ni inte redan gjort det.

Vi fortsätter vårt stora mål att växa som förbund. Vi hoppas att du vill bli medlem hos oss 2012. Medlemsavgiften är precis som tidigare 200 kr för ordinarie medlem (den som själv har vitiligo eller är nära anhörig till någon som har sjukdomen). Vill man bli medlem av andra skäl / är anhörig blir man stödmedlem, vilket kostar 100 kronor. Stödmedlemmar har ingen rösträtt på årsmötet. Vi ser fram emot din medlemsavgift för 2012:

Svenska Vitiligoförbundet, Plusgiro 111 04 61- 9

Ange alltid din e-postadress, så skickar vi en bekräftelse.

Vi planerar återigen en Vitiligodag, den femte i ordningen. Alla medlemmar är välkomna till Vitiligodagen 5:e maj, Grillska Huset, Stortorget i Stockholm. Vitiligoforskaren dr Mats J Olsson kommer att medverka vilket vi är oerhört glada för. Det fullständiga programmet kommer inom kort. Vitiligodagen är gratis för dig som har betalat medlemsavgift i Svenska Vitiligoförbundet för 2012. Anmäl innan till: info@vitiligoförbundet.se, senast den 27:e April.

Våra medlemmar får även 10% rabatt på konsultationer och uppföljningar hos det nyöppnade ”International Vitiligo Center” i Stockholm. Ta för vana att kika in på vår hemsida regelbundet och diskutera gärna på vårt forum ( alla medlemmar får en egen inloggning). Har ni tips och ideér inför vitiligodagen (innehåll, föreläsare, sponsorer m.m) hör gärna av er till oss via mejl: info@vitiligoforbundet.se

Styrelsen för Svenska Vitiligoförbundet