Vitiligodagen 2008 – Peter Björk

Vitiligodagen, som avhölls på Bygdegården Anna Whitlock i Stockholm den 31 maj 2008, var ordentligt välbesökt!

Närmare 70 personer kom för att höra på doktor Mats J Olsson, lyssna på Tone Norum och få chans att testa och vinna produkter från Aloe Vera, Dove, Sunmate och Sunblock solskyddskläder, Aco och Ponsus solskyddsmedel, Dermacolor (Smink & Perukmakarn) m.m. Och vi i styrelsen fick också en chans att sätta ett ansikte på oss själva och samtidigt få se och träffa er medlemmar. Tänk på att vi aldrig har haft så många vitiligodrabbade och stödjare samlade på en och samma gång i Sverige! Vi fick väldigt många, spontana – positiva – uttalanden om dagen och vi hoppas och tror att majoriteten håller med. Vi i styrelsen – som samlades själva och reflekterade efter årsmötet – kände i alla fall att det var någonting av en milstolpe att få och kunna genomföra en sådan här dag. Vi är faktiskt klädsamt stolta och glada att så många kom och vi hoppas att det också ger er medlemmar kraft och energi att hjälpa till att bygga upp Svenska Vitiligoförbundet. Som Mats J Olsson berättade är det cirka 1% av befolkningen som har vitiligo. Det innebär att det finns någonstans 80.000-90.000 människor – i Sverige – som bär på sjukdomen. Vore väl då skrutt om vi inte – åtminstone, kunde få upp ett medlemsantal på 8000-9000. Då är vi verkligen ett förbund att räkna med och som kan ta upp boxningsmatcher med landsting, politiker och läkemedelsföretag. Under vitiligodagen passerade vi hundrastrecket…

Jag föreslår en vision: 2010 medlemmar år 2010.

Det borde vara fullt möjligt om alla som blir medlemmar tar ansvar för att värva minst två till, som i sin tur… ja, ni förstår.

Jag vill här passa på att tacka alla de frivilliga som med engagemang och närvaro hjälpte till att få den här dagen så bra. Magnus Andersson, som driver en Tempobutik i Oxelösund som sponsrade med mackor, pålägg, kaffe, kakor och lunchen. Erika och Åsa som tillbringade den mesta tiden av dagen i köket och fick allt att funka. Plus en hel hop andra släktingar och vänner till vår styrelsemedlem Eva Andersson som så snällt hängav en hel dag av sitt liv för Vitiligoförbundet. Nisse och Zack som solstrålade runt med lottringar och på det sättet drog in 2.700 kronor till förbundet. Tone Norum (bilden) och Jocke Wik, som skapade stämning och en stunds meditativ känsla nere i källarlokalen.

Kan inte heller låta bli att passa på, att ännu en gång berömma Sara, Eva och Lena i styrelsen för sina enorma insatser för att göra den här dagen möjlig. Även vår kassör, Mats Jönsson, som tyvärr har valt att lämna styrelsen, har sett till att vi har koll på antal medlemmar och räkenskaper.

Lite besvikna blev dock vi i styrelsen när det inte var alls lika många som ville vara kvar på årsmötet. Det finns naturligtvis en massa mänskliga förklaringar till det. Bland annat kan man konstatera att solen fullkomligt gassade utanför… Men det innebär också att det inte blev några stora förändringar i styrelsen. Jag kan inte nog understryka att ALLT som görs i förbundet görs ideellt. Och de som är satta att göra det är vi, styrelsen. Och jag brukar säga att ”man har den styrelse man förtjänar”… Extra glada blev vi dock av att få en ny kassör. Elin Konrad från Tumba, som anmälde sitt intresse och blev med ens inröstad i styrelsen. JÄTTEkul. Välkommen!

Tack alla som kom och förgyllde vår dag och tog ett steg med att göra vitiligo synligare! Kom in oftare på sidan, hjälp till att hålla forumet igång, tipsa andra att gå in på sidan. Vi ska inte underskatta Internets kraft. Får vi många besökare, så får vi också mycket lättare att hitta sponsorer som vill göra reklam på vår sida.

Peter Björk