Vitiligodagen 2009 – Peter Björk

Lyckad vitiligodag i Stockholm maj 2009

Peter BjörkVitiligodagen, som även denna gång avhölls på Bygdegården Anna Whitlock i Stockholm, blev en härlig upplevelse! Jag hoppas V E R K L I G E N att jag inte är ensam om den upplevelsen!? Nåja. Jag VET att även medlemmar i styrelsen och andra deltagare – som spontant kom fram – är av samma åsikt… Så, om man ska gå på känsla, så får man anse att det blev en väldigt bra dag. En dag med information, perspektivutbyten, nya bekantskaper, härliga möten, intressanta frågor och svar och i bästa fall en sådan där dag, när man går hem med en känsla av att n å g o n slags process ändå pågår. Att det finns hopp.

Extra kul för alla tycker jag att det var att hela tre läkare som var villiga och intresserade av att vika av en hel lördag för att sprida information om Vitiligo. Hur den etablerar sig, vilka behandlingsformer som finns, vilka resultat det ger och att de – med de medel som finns – idogt och mödosamt försöker hitta mer information om sjukdomen och flera/eller andra behandlingssätt.
Dr. Mats J Olsson är ju för de allra flesta ett välkänt namn och ansikte. Han sprider med sin blotta närvaro och lugn en bra atmosfär och har alltid ett svar på alla frågor. Att vi nu fick tillfälle och möjlighet att träffa och lära känna Dr. Håkan Hedstrand och Dr. Anders Landgren och få känslan av att det finns flera som är djupt engagerade i frågor kring vitiligo och dessutom har förmågan att sprida klarhet i frågan. Ja, det känns stort. Vi hoppas och tror att de och kanske fler kan komma på nästa möte och sprida information.

Den här gången fick vi lyssna på skönsång från Daniel Lindqvist som var där för första gången och Tone Norum, som var där för andra gången. Båda ivrigt och fantastiskt musikaliskt ackompanjerade av Jocke Wik. (som också varit med två gånger.) Tänk på att dessa artister, som brukar ta ett ordentligt gage för att uppträda, faktiskt ställer upp och stödjer vårt förbund! STORT tack!

Det enda som grämer mig, just nu, från denna dag är att jag glömde avtacka Elin Konrad. Vår kassör som spontat, glatt och ivrigt tackade ja till den uppgiften förra året, men valt att lämna över stafettpinnen. Tack snälla Elin! Du har gjort ett kanonjobb!
Dessutom vill jag passa på att tacka alla frivilliga som ställde upp och hjälpte till med att få Vitiligodagen att fungera. Det var inregistrering, dukning, kaffekokande, servering, lotteriförsäljning, blomsterarrangemang och städning efteråt. Vår Eva Anderssons fantastiska släkt ställde som vanligt upp. Elins familj var där, min dotter Mollie och hennes kompis Sophie krängde lotter. När jag ändå är inne på tackande så riktar vi alla vårt varma tack till alla sponsorer som bidrog till ett omfattande lotteri. Tempo i Oxelösund sponsrade alla med kaffe, kakor och allt annat som behövs för att kunna fika. Och ett speciellt tack till Christina och Åsa som fanns på plats och visade upp produkter. (Ni hittar alla sponsorer på hemsidan)

Det som var extra, extra roligt var att det var så många kvar på årsmötet! Vi fick två nya styrelseledamöter, Jessica Boman och Maria Prinsström. Underbart med fler och nya krafter. Vi ser verkligen fram emot det kommande samarbetet. Välkomna!

Vi i styrelsen passar också på att tacka för förtroendet då vi blev omvalda.

Nästan avslutningsvis vill jag säga att det känns som ett privilegium vid sådana här tillfällen att få vara ordförande. Som jag sa på mötet så är det ett ganska lätt jobb eftersom Eva, Sara, Lena och Elin är så himla duktiga, engagerade, idérika och ambitiösa. Härliga är de! När vi sen får en sådan finns respons från er som kommer till Vitiligodagen och så engagerat kommer med nya idéer och uppslag för att få ett större fokus på vitiligo. Ja, då känner man tacksamhet och ny energi.
Nu, avslutningvis…
Ta nu med er det faktum att 1% av befolkningen har vitiligo. Det innebär att det finns någonstans 80.000-90.000 människor – i Sverige – som bär på sjukdomen. Det ÄR därför ingen utopi att vårt förbund skulle kunna ha ett medlemsantal på 8000-9000. NÄR vi når dit, så är vi faktiskt en maktfaktor att räkna med. Låt oss kämpa för det.
Vi har kvar visionen: 2010 medlemmar år 2010!
Eller hur ?

Gör som Frida Larsson och värva minst två medlemmar till. (Det är inte säkert att vi kan erbjuda en kryssning varje gång… Men en eller annan tävling ska vi försöka knåpa ihop.) Det är faktiskt lättare än ni tror.

Lova mig nu att ni har en underbar sommar. Göm er för sjutton inte i vassen! Bada, sola, ta en drink på en uteservering, besök sevärdheter, stadsvandra, lyssna på en konsert, lev, njut och göm er inte. Begränsa er inte. Gör precis tvärtom och ta plats. Kom ihåg att de som tittar/glor bara gör det av okunskap och rädsla. Och med garanti så känner de er inte. För då skulle de inte bete sig så. Så vad spelar det för roll? Tänk på de människor som ni har i nära relationer. De har nog inte valt er för att ni har vitiligo. Men de har heller inte valt bort er för att ni har det. Alltså är det andra saker som är viktigare. Glöm för all del inte att smörja in er, ifall nu någon helt missförstod mitt budskap på mötet…
Lev!

Peter Björk