Vitiligodagen 2010 – Peter Björk

Vitiligodagen, 8 maj 2010

Vi kan nu lägga även denna Vitiligodag till handlingarna. En dag, som den här gången hölls i Bullkyrkan, Gamla Stan. Om vi ska gå på de kommentarer vi hörde där och efteråt, så var det ett lyckat byte!

Året i Styrelsen kan väl sammanfattas med ”Foxtrott”. Dvs. två steg fram och ett tillbaka… Det går inte fort, men det går ändå framåt. Det som känns oroande är att det är så få medlemmar fortfarande. Vi borde kunna vara så många, många fler. Vi hoppas nu att NI som var med på mötet verkligen hjälper till att sprida information om förbundet.

Som ni säkert har sett så finns vi nu även på FaceBook – Vitiligoförbundet – och har än så länge 80 medlemmar där. Tillsammans med hemsidan www.vitiligoforbundet.se så finns det nu fler kommunikationsmöjligheter. Så se till att sprid till vänner, bekanta, kollegor och andra som kan tänka sig att vara med och bygga upp kraften i förbundet. För det är egentligen bara antalet – betalande – medlemmar som är skillnaden för vad vi kan göra. Tänk att vi, trots det rätt blygsamma antalet medlemmar, ändå har skänkt 15.000:- till Vitiligo Taskforce och i år 10.000:- till iGEM-Stockholm. iGEM-Stockholm bygger sitt forskningsprojekt kring att öppna dörrar för nya tillvägagångssätt inom forskningen för behandling av sjukdomen vitiligo. Tänk om de kan hitta ett smart sätt att återpigmentera vita hudområden på kortare tid än vad som finns tillgängligt nu?

En av anledningarna till att vi kunde ge det bidraget är att vi har fått in vår första sponsor – PRODERM!
Vilket känns fantastiskt. De var med på Vitiligodagen och delade ut gratisprover och är också en delsponsor till forskningsprojektet.
Så, visst händer det lite…
Och STORT tack till alla andra sponsorer och till ”Ilcom” (Covermark), ”Forever”, ”Första intrycket” som var med och gjorde Vitiligodagen så innehållsrik!
Och tack till alla frivilliga som ställer upp och fixar å donar för att göra den här dagen trevlig för alla medlemmar.
Bland alla andra tack så riktar jag de sista tacken till Sara Thörn, som varit suppleant i förbundet, och som nu valt att lämna styrelsearbetet. Och ett stort välkommen till Leif Carlsson, som på Årsmötet anmälde sig till styrelsen. Kul!Vi i styrelsen passar också på att tacka för förtroende då vi alla blev omvalda,

Ta nu – återigen – med er det faktum att >1% av befolkningen har vitiligo. Det innebär att det finns någonstans 80.000-90.000 människor – i Sverige – som bär på sjukdomen. Det ÄR därför ingen utopi att vårt förbund skulle kunna ha ett medlemsantal på 8000-9000. NÄR vi når dit, så är vi faktiskt en maktfaktor att räkna med. Låt oss fortsätta att kämpa för det.

Vi har kvar visionen: 2010 medlemmar år 2010 !
Eller hur ?

Ha en underbar sommar!