Vitiligodagen 2011

Snubblande nära succé!

Ett STORT tack till alla medlemmar som trots ett sommarskönt Stockholm, tog sig till Bullkyrkan och deltog på den 4:e Vitiligodagen i Bullkyrkan. Närmare 80 personer hade samlats för att få information från Läkare och Styrelsen och för att få en chans att dela med sig av egna erfarenheter.

Jag vågar påstå att det var en lyckad och positiv dag. Den feedback vi fick under dagen från Er som var med, samt nu efteråt i mail, vittnar om att det var en riktigt bra dag. Positivt att tre stycken Läkare ställer upp och berättar om vitiligo, immunologiska funktioner, forskningen som pågår och också svarar på frågor. Det kändes som om de flesta kunde ta till sig att det inte är ”kört”. Det går att hitta nya behandlingsmetoder och det går att få hjälp med andra perspektiv på sjukdomen. Man har vitiligo, man är inte vitiligo.

Dr. Mats Olsson är vårt mest trogna supporter och nog den mest kunniga läkaren i Norra Europa, när det gäller Vitiligo.
Dr. Ola Winqvist var en riktig inspirationskälla genom sitt humoristiska förhållningssätt. Ett sätt som gjorda att många fler nu kan förstå olika samband kring vitiligo. Dr. Anders Landgren kom också dit på sin lediga dag och bidrog med att svara på frågor i pauser. Och det finns alltid många frågor. Tack ska ni ha!

Ett jättetack till Angelica Kroon som inspirerat och modigt berättade om sitt skolprojekt om Vitiligo. Hon är en förebild på hur man genom engagemang kan sprida information om sjukdomen och därmed avdramatisera synen på vitiligo.

Positivt är också att vi år efter år, trots allt, ändå får en del sponsorer. Tack alla Sponsorer! Och är det inte smått fantastiskt att vi kan få dit Peter Jezewski och spela för oss?

Och tack alla ni som var med i diskussioner och frågeställningar! Nästa år hoppas vi få till ett annat upplägg på dagen som gör att vi får mer utrymme till diskussioner, reflektioner och kanske idéer som kan för förbundet framåt.

Det finns egentligen bara en hake. Och det är;

VI ÄR FÖR FÅ MEDLEMMAR !

Om jag har hyggligt rätt för mig, så fick vi in c.a 10 nya medlemmar på dagen, som blev medlemmar i samband med mötet. Sen noterade jag att vi blivit sju till på gruppen ”Vitiligoförbundet” som ligger på Facebook. Vajert! Många bäckar små….

Kom igen nu alla! Värva, informera, tjata till er en artikel i er lokala tidning. Gör vad ni kan för att sprida att förbundet finns!

Peter Björk