Vitiligoförbundet är ett ideelt, opolitiskt oberoende patient- och
anhörigförbund för vitiligo.

Vår vision är att ingen ska behöva lida av sin vitiligo!

Stödja våra medlemmar i deras vardag med vitiligo

Synliggöra vitiligo mot allmänheten och påverka hälso- och sjukvård

Följa och stödja forskning inom vitiligo

Varför ska du bli medlem?

Community

Om du känner dig ensam med din diagnos är Vitiligoförbundet ett bra sätt att hitta andra att prata med. Vi har både digitala möten och (när inte pandemier härjar) fysiska träffar.

Information

Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad med vad som händer i förbundet och vitiligovärlden. När tillfälle ges går vi på seminarier som vi sammanfattar åt våra medlemmar. Vi håller även koll och kokar ner information och nyheter från den internationella organisationen.

Forskning och arbete mot myndigheter

Forskning och arbete mot myndigheter är två av våra ben som förbundet bygger på. Idag är vi för få medlemmar för att vården och myndigheter ska lyssna på oss och för att kunna stödja forskning i den mån vi skulle vilja. Just det är viktigast för våra medlemmar och icke-medlemmar att vi fokuserar på, visar en undersökning vi har gjort.

Det är därför detta är vår största drivkraft att bli större.

Varför ska du bli medlem?

Bli medlem /stödmedlem
100 kr för alla över 18 år (2021)
.
Gratis för barn och ungdomar under 18 år.
Betala till Bankgiro 5275-8661 eller Swish 1231339761.
Glöm inte att skicka med din e-post så vi kan nå dig.

Medlemsrabatter

Vi har ofta rabatter på olika vitiligorelaterade produkter. För närvarande har vi följande:
  • *På tillfälligt besök* –
    20% på hela Ida Wargs sortiment fram t.o.m 31/8
  • 20 % på Covermark/Ilcom, täckande smink
  • 25 % vid första köpet och 10 % vid fortsatta köp på ”Första Intrycket” med märket Joe Blasco
  • 35 % på boken G som i Gina & Gepard (läs mer under Community)
  • 20 % rabatt på sunmate.se -solskyddskläder/badkläder med UV-skydd hela året. För alla åldrar!

OBS! Koden du behöver för att få medlemsrabatt finns i vårt senaste nyhetsbrev.

Mirjam Meltzer

Mirjam Melzer

Styrelse Christer

Christer Peltola

Mia Hamberg
Kassör

Emil Rosen

Eva Andersson

Nominera någon
info@vitiligoforbundet.se

Karin Lundqvist

Våra värdeord

Gemenskap

Som medlemmar kan få och ge genom caféträffar, andra gemensamma aktiviteter (i verkliga livet och via webb) och i våra digitala kanaler. Gemenskap lockar även nya och fler medlemmar/anhöriga.

Engagemang
Som styrelsen och medlemmarna har bidrar till en positivare syn på livet med vitiligo.

Handlingskraft
Att vi i styrelsen och våra medlemmar hjälper till att påverka vår omgivning för en större förståelse för sjukdomen vitiligo.

Acceptans

Genom att stötta varandra att kunna leva ett bra liv med vitiligo.

Vad gör vi med pengarna?

Pengarna som kommer in via medlemsavgifter är de enda intäkter förbundet har. De använder vi till att på olika sätt bygga kontakt med och mellan medlemmar som t ex caféträffar, glöggträffar mm. Vi har en liten del administrativa kostnader som t ex it-support, hemsida, nyhetsbrev.

I vissa perioder har vi kostnader för konferenser och möten med globala patientorganisationen som kan ge oss mer aktuell kunskap om vitiligo.

När det finns intressanta forskningsstudier har vi möjlighet att bidra ekonomiskt.

Styrelsen arbetar helt ideelt på sin fritid och får inget arvode.

Vad gör vi med pengarna?

Unga Vitiligo

Hej!

Unga Vitiligo är till för unga och unga vuxna och vi strävar efter att unga Vitiligo ska vara en öppen community där alla ska kunna få stöttning kring sin vitiligo. Det ska vara ett öppet klimat där man får komma med frågor och funderingar men även höra vad andra som lever med vitiligo har att säga. Planen är att även anordna träffar för unga med vitiligo när det är möjligt igen.

Vår vision är att vi i framtiden ska vara en stor grupp unga som stöttar varandra i hur det är att leva med vitiligo. Vi vill att alla känner sig mindre ensam med sina fläckar, och det är lättare om man har en stark community runt sig.

Vi som ansvarar för Unga Vitiligo är Jessica och Christer, vi sitter i styrelsen för Vitiligoförbundet, och vi båda två är väl medvetna om att det inte alltid är så lätt att acceptera sin vitiligo, det är därför vi är här för att stötta er. Gå gärna med i vår facebookgrupp Unga Vitiligo, så hörs vi där!

Ambassadörer

Ambassadörerna är dina ombud och kontakter runt om i landet. De kan anordna lokala möten och digitala grupper där man kan få stöd, råd, vara med på aktiviteter och se att det finns många fler som har vitiligo. I alla åldrar.

Elisabeth & Marie
Göteborg

Ta chansen att bli en! Vi supportar dig så mycket vi kan. Du får en lathund med allt du behöver veta, vad som har fungerat för andra ambassadörer och en e-mailadress för din stad@vitiligoforbundet.se

Vårt mål är att vara ett förbund för hela Sverige och inte ett storstadsförbund!